Wie zijn wij?

CBS De Paadwizer is een christelijke school voor basisonderwijs in Waskemeer. De school is één van de negen scholen die onder het bestuur van De Tjongerwerven CPO valt. Een stichting voor christelijk basisonderwijs in de gemeenten West-Stellingwerf, Oost-Stellingwerf en Heerenveen.

Onze school telt op peildatum 1 oktober 2024 76 leerlingen. Wij zijn een kleine school waar iedereen welkom is. Wel vinden we het belangrijk dat iedereen respect heeft voor onze christelijke normen en waarden.

‘Wa’t it paad net wit, kin in oar net paadwiis meitsje.’
De naam van de school, CBS De Paadwizer, vindt zijn oorsprong in een bijbelverhaal, waaruit blijkt dat wij onze inspiratie halen om een wegwijzer (Paadwizer) voor de kinderen te zijn.

CBS De Paadwizer is Samen met peuterspeelgroep ‘De Boefkes’ van Scala en Kinderopvang Flexkidz gevestigd in multifunctioneel gebouw ‘De Boekebeam’. CBS De Paadwizer beschikt over 4 groepslokalen en een ruime hal, die multifunctioneel inzetbaar is. In het gebouw is ook een ruim en goed geoutilleerd speellokaal aanwezig, deze is voor gemeenschappelijk gebruik en wordt door zowel CBS De Paadwizer als de peuterspeelgroep gebruikt. De school ligt centraal gelegen in het dorp en ligt aan een verkeersremmende straat.

Onze missie en visie

Missie

CBS De Paadwizer is een school waar kinderen, maar ook volwassenen zich ontwikkelen met zowel hoofd, hart en handen. Wij staan voor ontwikkeling en groei op deze drie gebieden en willen het beste uit de kinderen en medewerkers halen. Onze manier van werken is gericht op samenwerking en vertrouwen. Dit doen wij met respect voor alles om ons heen en gebaseerd op christelijke normen en waarden.

Visie

Leren en gedrag 

We horen en zien eenieder binnen onze school 

Het sociale en emotionele welzijn van zowel kinderen, ouders als leerkrachten heeft een hoge prioriteit. Door oog te hebben voor iedereen binnen onze school, proberen we gelijke kansen te creëren. Eerlijke kansen betekenen voor ons niet alleen het bieden van gelijke startpunten, maar ook het actief ondersteunen van leerlingen bij het ontwikkelen van hun eigenaarschap over hun leerproces. We moedigen leerlingen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun leren, hun interesses te verkennen en zelfstandigheid te ontwikkelen. Door dit te doen, streven we ernaar om een leeromgeving te creëren waarin elke leerling de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te benutten. We helpen elkaar hierbij en zorgen ervoor dat iedereen zich gewaardeerd voelt om wie ze zijn. 

Iedereen kan alles leren 

We geloven dat iedereen (binnen onze school) in staat is om alles te kunnen leren.   

Kennis is de basis van het leren en gaat vooraf aan andere vaardigheden. Een juiste focus hierop vergroot de kansen voor ieder kind! Om het leren van onze leerlingen effectief te laten verlopen, streven we ernaar dat zij de leerstof niet alleen begrijpen maar deze ook goed onthouden en opslaan in hun langetermijngeheugen. Onze kennis van hoe leren werkt en hoe onze hersenen functioneren, baseren we op de inzichten van wetenschap en cognitieve psychologie. In ons onderwijs laten we ons leiden door bewezen leerprincipes, waardoor we een solide basis leggen voor het leerproces van onze leerlingen.

Basisvaardigheden  

Rekenen en taal (lezen, spelling, schrijven) vallen onder de basisvaardigheden. Deze basisvaardigheden vormen de kern van ons onderwijs. Voldoende vaardig zijn in rekenen en taal zorgt voor een stevig fundament en bepaalt in grote mate het succes op school en in de maatschappij. 

Leren organiseren 

De leerkracht staat centraal. 

Onze leerkrachten werken allemaal volgens dezelfde didactische principes. We werken volgens het expliciete directe instructie model (EDI). Dit is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen. EDI zorgt voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. Het activeren van voorkennis, het stellen van een helder lesdoel en het geven van een duidelijke instructie volgens een stappenplan, zijn van essentieel belang. Na de instructie controleert de leerkracht door het stellen van gerichte vragen (Controle van Begrip) welke leerlingen het lesdoel behaald hebben en voor welke leerlingen gedifferentieerd moeten worden in (leer)tijd en ondersteuning. We evalueren de effecten van ons lesaanbod in de korte cyclus (dagelijks), aan het einde van een blokperiode (methodetoetsen) en per half jaar (methode onafhankelijke toetsing). 

Professionaliseren  

Professionele leergemeenschap 

In onze school geloven we dat leren nooit stopt, zowel voor leerlingen als voor het onderwijspersoneel. Dit wordt weerspiegeld in onze visie op onze professionele leergemeenschap, waarbij we streven naar een cultuur van continue professionele ontwikkeling en samenwerking. Binnen onze professionele leergemeenschap werken we volgens de volgende principes: 

Onderzoek

Binnen de PLG’s stimuleren we een onderzoekende houding. Dit betekent dat we actief op zoek gaan naar nieuwe wetenschappelijke kennis en inzichten die ons kunnen helpen om ons onderwijs te verbeteren. We voeren gezamenlijk actieonderzoeken uit, waarbij we op een systematische manier praktijkvragen onderzoeken, gegevens verzamelen en analyseren, en de resultaten gebruiken om ons onderwijs te verbeteren.  

Delen van kennis en expertise

Een essentieel onderdeel van onze PLG’s is het delen van kennis en expertise. We maken gebruik van de verschillende kwaliteiten en ervaringen binnen ons team. Dit doen we door elke maandag een bijeenkomst te organiseren waarin we onze bevindingen presenteren en bespreken. Op deze manier zorgen we ervoor dat we als team voortdurend groeien en ontwikkelen. 

Proactieve samenwerking

In lijn met onze professionele cultuur, werken we proactief samen. Dit betekent dat we niet wachten tot problemen zich voordoen, maar actief op zoek gaan naar mogelijkheden om ons onderwijs te verbeteren. We nemen verantwoordelijkheid voor ons eigen handelen en dragen bij aan het welzijn van onze collega’s en leerlingen. Door samen te werken, creëren we een ondersteunende en stimulerende leeromgeving. 

Verantwoordelijkheid en reflectie

We tonen verantwoordelijkheid voor ons eigen handelen en nemen de tijd om hierop te reflecteren. Binnen de PLG’s evalueren we regelmatig onze praktijk en bespreken we wat goed gaat en wat beter kan. Deze reflectieve houding helpt ons om bewuste keuzes te maken en doelgericht te werken aan verbetering. 

Door deze principes te integreren in onze werkwijze, zorgen we ervoor dat CBS de Paadwizer een HPS-school blijft. We streven ernaar om ons onderwijs voortdurend te verbeteren door middel van onderzoek en kennisdeling, en dragen daarmee bij aan het welzijn en de ontwikkeling van zowel onze leerlingen als onszelf. Samen bouwen we aan een professionele en lerende gemeenschap waar iedereen zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. 

Veranderen en verankeren 

Bij CBS de Paadwizer zien we verandering niet als een eenmalige gebeurtenis, maar als een continu proces. Door onze gedeelde visie, voortdurende professionalisering en het gebruik van visiekaarten, ambitiekaarten en kwaliteitskaarten, zorgen we ervoor dat veranderingen diep geworteld raken in onze organisatiecultuur. Zo bouwen we samen aan een sterke en toekomstgerichte HPS-school, waar zowel leerlingen als medewerkers zich kunnen ontwikkelen en excelleren. Samen maken we CBS de Paadwizer een plek waar leren, groeien en innoveren centraal staan, en waar we elke dag werken aan een betere toekomst voor iedereen. 

CBS De Paadwizer

Bezoekadres:
Willem Kroezestraat 6b
8434 NN Waskemeer
Telefoon: (0516) 421075
E-mail: cbsdepaadwizer@tjongerwerven.nl

Directeur: Edwin Veenstra